Hop til indhold

Detaljer i "plads"


Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Hej kloge hoveder :blink:

 

Jeg har lidt "problemer" i pladsøvelsen.

 

Emil går efterhånden fint på plads. Men når han skal "sitte" sig ved siden af mig, bakker han somregel et skridt eller to før han sætter sig. :rolleyes:

 

Hvad gør jeg lige her??

 

Jeg har prøvet at trække godbidden lidt frem og op mod mit ansigt for at indbyde til, at han bliver helt fremme ved min side. Men det forstår han ikke helt, eller alligevel lidt, han træder så frem men tilbage igen alligevel.

 

Problemet er, at hvis jeg ikke belønner ham, for det han gør nu, er jeg bange for han mister motivationen, sålænge jeg ikke kan finde en metode hvorpå jeg kan holde ham fremme på den "rette" plads.

 

Nogle bud/erfaringer hvorpå jeg kan få den gode plads :confused::-D

 

Modtages med kyshånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Tak for svar, jamen det har jeg nemlig også tænkt lidt på. At han simpelthen skal bakke lidt før han sætter sig.

 

Men alligevel så kan han godt sætte sig "almindeligt" mange gange når vi træner "sit" i sig selv.

 

Jeg ved ikke om det er fordi jeg har lært ham "sit" ved at holde godbid over hovedet og så lade ham trække et skridt tilbage :confused: Det er nok lidt med det at gøre.

 

Dog ved jeg jo også, at grander er lidt langsommere i bevægelserne og skal tænke lidt før de gør tingene. De skal ligesom holde styr på de lange lemmer ikke :mrgreen:

 

Men du har ingen forslag til hvordan jeg evt. kunne rette det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Har du tænkte på at prøve at belønne ham for at tilbyde det rigtig frivilligt? Og så måske sætte andet ord på...? Ganske enkelt vente på at han tilbyder det af sig selv eller bare sådan i hverdagen.

 

Men hvis han ikke synes det er rart, skal du selvfølgelig bare lade ham sitte som han vil :blink:

 

Hehehe, kan ikke lade være med at glukke lidt :lol: Nu er Emil jo ikke sådan en der render og byder sig til :pift::bigsmile: så det tror jeg desværre har laaange udsigter :mrgreen:

 

Men det ville klart være en løsning såfremt han gjorde det.

 

Jeg tror som ikke, han synes det er urart at sætte sig. Tror bare han skal koncentrere sig om at sætte sig ned - du ved - koordinere benene.

 

Det samme når han fx skal op fra en sovestilling. Så kan han komme til - under vejs - at krydse benene og vupti, så kan han bare ikke komme ud ag saksen :mrgreen:

 

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre :confused: Hvordan korrigerer jeg ham uden at tage lysten fra ham. Skal jeg få ham til at rejse sig og bede ham sætte sig igen - og gøre dette indtil han sætter sig korrekt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehehe, kan ikke lade være med at glukke lidt :lol: Nu er Emil jo ikke sådan en der render og byder sig til :pift::bigsmile: så det tror jeg desværre har laaange udsigter :mrgreen:

 

Men det ville klart være en løsning såfremt han gjorde det.

 

Jeg tror som ikke, han synes det er urart at sætte sig. Tror bare han skal koncentrere sig om at sætte sig ned - du ved - koordinere benene.

 

Det samme når han fx skal op fra en sovestilling. Så kan han komme til - under vejs - at krydse benene og vupti, så kan han bare ikke komme ud ag saksen :mrgreen:

 

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre :confused: Hvordan korrigerer jeg ham uden at tage lysten fra ham. Skal jeg få ham til at rejse sig og bede ham sætte sig igen - og gøre dette indtil han sætter sig korrekt??

 

Siger du, at han bare står og glor, selvom du står og blafrer med en godbid foran næsen på ham?! Den tror jeg ikke på... Vis ham godbidden og han skal nok tilbyde forskellige ting, han har lært før. Tilbyder han ikke "sit", som du belønner for rimeligt hurtigt, mister han dog lysten og tænker "f******ck dig", men så kan du jo bare bruge træningssesionen til at træne så meget andet for at bevare initiativet og lysten :blink:

 

Det er i hvert fald sådan jeg ville gøre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Siger du, at han bare står og glor, selvom du står og blafrer med en godbid foran næsen på ham?! Den tror jeg ikke på... Vis ham godbidden og han skal nok tilbyde forskellige ting, han har lært før. Tilbyder han ikke "sit", som du belønner for rimeligt hurtigt, mister han dog lysten og tænker "f******ck dig", men så kan du jo bare bruge træningssesionen til at træne så meget andet for at bevare initiativet og lysten :blink:

 

Det er i hvert fald sådan jeg ville gøre :-D

 

Hmmm, men problemet er jo netop ikke i almindelig sit - Det klarer han fint.

 

Det er så snart det hænger sammen med "plads" at han bakker.

 

Hivs jeg står med en godbid i hånden vil han ikke af sig selv byde sig i plads, eftersom vi stadig er i indlæringsfasen.

 

Han vil med garanti sætte sig, prøve at give pote ud i luften, prøve at gå hen til mig, snurre rundt og så vil han miste motivationen.

 

Han er ikke godbidsfanatiker og lever fint uden den godbid :blink:

 

Så går han da bare hen og putter sig

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, men problemet er jo netop ikke i almindelig sit - Det klarer han fint.

 

Det er så snart det hænger sammen med "plads" at han bakker.

 

Hivs jeg står med en godbid i hånden vil han ikke af sig selv byde sig i plads, eftersom vi stadig er i indlæringsfasen.

 

Han vil med garanti sætte sig, prøve at give pote ud i luften, prøve at gå hen til mig, snurre rundt og så vil han miste motivationen.

 

Han er ikke godbidsfanatiker og lever fint uden den godbid :blink:

 

Så går han da bare hen og putter sig

 

Hehe, træls - hvad med legetøj? :mrgreen:

 

Men hvis I kun er i indlæringsfase... Har du prøvet at stoppe op og vente på, at han selv tilbyder at sætte sig? Højst hjælpe med en guidende hånd? Jeg forsøgte så vidt muligt at få Møffe til at sætte sig af sig selv, men han skulle bruge lidt for meget tid på at tænke. Det hjalp at guide lidt, enten med target eller bare min hånd, så lærte han at sætte sig lidt hurtigere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hehe, træls - hvad med legetøj? :mrgreen:

 

Men hvis I kun er i indlæringsfase... Har du prøvet at stoppe op og vente på, at han selv tilbyder at sætte sig? Højst hjælpe med en guidende hånd? Jeg forsøgte så vidt muligt at få Møffe til at sætte sig af sig selv, men han skulle bruge lidt for meget tid på at tænke. Det hjalp at guide lidt, enten med target eller bare min hånd, så lærte han at sætte sig lidt hurtigere :mrgreen:

 

Ja ja vi bruger også legetøj men ikke til "stille" lydighed eller hvad man nu vil kalde det....

 

Men han vil jo gerne sætte sig hvis jeg har en godbid - men han gør det ikke i forbindelse med plads.

 

Han sætter sig jo bare foran mig. :lol:

 

Med guide mener du så, det jeg taler om og trække godbidden lidt længere frem og op når han skal sætte sig?

 

For det tror jeg nemlig, jeg prøver lidt endnu og ser om ikke det giver pote til sidst :-D

 

Tak for input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja vi bruger også legetøj men ikke til "stille" lydighed eller hvad man nu vil kalde det....

 

Men han vil jo gerne sætte sig hvis jeg har en godbid - men han gør det ikke i forbindelse med plads.

 

Han sætter sig jo bare foran mig. :lol:

 

Med guide mener du så, det jeg taler om og trække godbidden lidt længere frem og op når han skal sætte sig?

 

For det tror jeg nemlig, jeg prøver lidt endnu og ser om ikke det giver pote til sidst :-D

 

Tak for input.

 

Nope, jeg mener uden godbid. Dvs. kun med hånden, der fører en lign. bevægelse, som når man bruger godbid. Og target tror jeg godt du ved hvad er? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Nope, jeg mener uden godbid. Dvs. kun med hånden, der fører en lign. bevægelse, som når man bruger godbid. Og target tror jeg godt du ved hvad er? :-D

 

 

Okay - uden godbid - jamen hvordan skal det kunne hjælpe på bakkeproblemet?:-D

 

Han kan fint sit på håndtegn uden godbid.

 

Hele problemet bunder i, at han aldrig vil tilbyde sig selv til plads, fordi vi stadig er i indlæringsfasen.

 

Hvis han står i plads og jeg bruger hånden vil han stadig bakke et skridt eller to ,det er jo præcis sådan jeg gør nu - bare med godbid, netop for at kunne trække hans opmærksomhed op mod mit ansigt, så jeg får hans hovede lige foran mit lår.

 

Det er som om, han ikke rigtig kan koordinere sig til at sætte sig med det samme.

 

 

Jeg ved ikke helt hvordan target skulle kunne hjælpe på bakkeproblemet? Men forklar gerne :-D

 

Men nu vi skriver så tror jeg, jeg får en ide :blink: Vil stille mig tæt ved en væg sådan at han kun lige kan nå rundt om mig for at stå plads men derfor vil have meget svært ved at bakke i sit.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor ikke starte forfra og istedetfor at bede ham om at komme ind på plads, så stille du dig korrekt i forhold til ham når han sidder... når det ser ud som du vil have det - så holder du en lille godbidsfest...

 

Gentag indtil han fanger præcis hvor han skal være i forhold til dig - for at få "fest"...

 

Jeg tror du har begået min fejl - at plads kommandoen i hans hoved handler om "det at komme derhen" - og at selve slut positionen ikke er så vigtig i hans hoved...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay - uden godbid - jamen hvordan skal det kunne hjælpe på bakkeproblemet?:-D

 

Han kan fint sit på håndtegn uden godbid.

 

Hele problemet bunder i, at han aldrig vil tilbyde sig selv til plads, fordi vi stadig er i indlæringsfasen.

 

Hvis han står i plads og jeg bruger hånden vil han stadig bakke et skridt eller to ,det er jo præcis sådan jeg gør nu - bare med godbid, netop for at kunne trække hans opmærksomhed op mod mit ansigt, så jeg får hans hovede lige foran mit lår.

 

Det er som om, han ikke rigtig kan koordinere sig til at sætte sig med det samme.

 

 

Jeg ved ikke helt hvordan target skulle kunne hjælpe på bakkeproblemet? Men forklar gerne :-D

 

Men nu vi skriver så tror jeg, jeg får en ide :blink: Vil stille mig tæt ved en væg sådan at han kun lige kan nå rundt om mig for at stå plads men derfor vil have meget svært ved at bakke i sit.

 

Tænkte, at han måske ville reagere anderledes, når du bruger andre træningsremedier :blink:

 

Og tænkte netop, at jeg ville foreslå dig det med væggen - dog hvor du går langs væggen og ender, så han ikke kan gå ind foran dig (mur lige foran jer). Så tænkte jeg, at han måske i stedet vil prøve at sitte (måske korrekt), hvor han er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
hvorfor ikke starte forfra og istedetfor at bede ham om at komme ind på plads, så stille du dig korrekt i forhold til ham når han sidder... når det ser ud som du vil have det - så holder du en lille godbidsfest...

 

Gentag indtil han fanger præcis hvor han skal være i forhold til dig - for at få "fest"...

 

Jeg tror du har begået min fejl - at plads kommandoen i hans hoved handler om "det at komme derhen" - og at selve slut positionen ikke er så vigtig i hans hoved...

 

 

Ja det har du ret i. Jeg har prøvet det momentvis at træde tilbage til ham og så rose ham. Men dum som jeg er, har jeg ikke været konsekvent nok i den handling.

 

Jeg tager det i hvert fald til mig :5up: Prøver lige det med væggen, og hvis det ikke er en løsning der kan bruges, så må jeg starte forfra. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Tænkte, at han måske ville reagere anderledes, når du bruger andre træningsremedier :blink:

 

Og tænkte netop, at jeg ville foreslå dig det med væggen - dog hvor du går langs væggen og ender, så han ikke kan gå ind foran dig (mur lige foran jer). Så tænkte jeg, at han måske i stedet vil prøve at sitte (måske korrekt), hvor han er.

 

Okay så du vil have muren foran? Så vil han da først bakke? Måske forstår jeg ikke .....:confused:

 

Jeg tænkte, jeg ville have mur bagved mig, sådan at han bliver nødt til at sitte uden og bakke først :-D - Men der er selvfølgelig plads nok til at han kan komme bag mig. I det han så er gået om mig, så træder jeg lige tilbage sådan at muren er lige bag os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay så du vil have muren foran? Så vil han da først bakke? Måske forstår jeg ikke .....:confused:

 

Jeg tænkte, jeg ville have mur bagved mig, sådan at han bliver nødt til at sitte uden og bakke først :-D - Men der er selvfølgelig plads nok til at han kan komme bag mig. I det han så er gået om mig, så træder jeg lige tilbage sådan at muren er lige bag os.

 

Hehe, det er fordi jeg tænker på at få ham til at sætte sig rigtig frivilligt, uden at gå ind foran dig :lol: Men det med væggen bag sig er nok den bedste mulighed for jer :5up: Så burde han forhåbenligt fatte det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Har du prøvet ikke at vende dig mod ham/kigge på ham, når han skal sætte sig? Simpelhen dirigere ham med hånden, mens du kigger på en fiktiv plet lige fremme?

 

Nej det tror jeg faktisk ikke.

 

Skulle det få ham til at blive bedre fremme? :-D

 

Vil prøve det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hehe, det er fordi jeg tænker på at få ham til at sætte sig rigtig frivilligt, uden at gå ind foran dig :lol: Men det med væggen bag sig er nok den bedste mulighed for jer :5up: Så burde han forhåbenligt fatte det :mrgreen:

 

Ja jeg håber det kan hjælpe den bette mand, uden jeg skal gejle for meget rundt med hænder og det hele :mrgreen: Bliver nemt en pærevælling...

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske.... hvis han altså søger kontakt til dig. Nogle hunde kan også blive "trykket" lidt af, at man kigger meget på dem.

 

Eller de følger kropssproget :blink:

Jeg har haft problemet med både Cody og Chivas, når de skulle/skal på plads ved "bagdels-markeringen" til stillingsskiftet. Når hunden har sat sig på plads og jeg så drejer i overkroppen og kigger ned bag dem for at se om det har bagdelen rigtig i forhold til stregen, så drejer hunden bagdelen ind bag ved mig :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller de følger kropssproget :blink:

Jeg har haft problemet med både Cody og Chivas, når de skulle/skal på plads ved "bagdels-markeringen" til stillingsskiftet. Når hunden har sat sig på plads og jeg så drejer i overkroppen og kigger ned bag dem for at se om det har bagdelen rigtig i forhold til stregen, så drejer hunden bagdelen ind bag ved mig :roll::mrgreen:

 

Lige netop :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...